Телефон за поръчка:  
359-8966-219-77

Безплатна доставка над 150 лв.

Меню
Меню
Упражнения за здрава имунна система

Oct/ 9/2021

Упражнения за здрава имунна система

Знаем, че има страхотни резултати и ползи за тялото ни, когато тренираме. Има голям ефект, който не се вижда, но е важен и това е засилването на имунната ни система поради умерената физическа активност.  Въпреки че механизмът, чрез който това се случва, не е напълно доказан, определено има връзка, както и корелация между засилената тренировка и понижения имунитет (което също е резултат от тренировката).

Известният физиолог по физическо натоварване, д -р Дейвид С. Ниман, сътрудник на Американския колеж по спортна медицина, е направил обширни изследвания по темата в лабораторията за човешка ефективност в университета Апалачиан, Северна Каролина.  Той събрал резултатите в доклад, публикуван през ноември 2010 г., в който включва данни от неговите проучвания за физическата активност, имунитета и храненето. 

Според д-р Ниман, към момента на публикуване, всички възрастни хора изкарват от 2 до 4 настинки годишно, а децата от 6 до 10. Разбира се може причината също да се дължи на лоши хигиенни навици (т.е. не закриване на устата при кихане и кашлица, при невъзможност да се измият добре ръцете и т.н.). Има и други фактори: 

  • Да сте в напреднала възраст (не подлежи на контрол)
  • Пол (не се контролира)
  • Пушене (контролируемо)
  • Стрес (контролируем)
  • Лоша диета (контролируема)
  • Липса на сън (контролируема)
  • Заседнал начин на живот (контролируем)

Тук са изброени основни причини. 

Но не на последно място е от важно значение физическата активност. Чрез нея може да се намали честото разболяване и/или продължителността? 

От различни канали за събиране на данни, включително проучвания с мишки и анкети на бегачи на тема заседналия начин на живот и живот с активно спортуване, д-р Ниман и колегите му достигнали до някои интересни резултати.  Проучванията показаха, че при трениращите хора 60-90% има по-малко боледуващи от хора със заседнал начин на живот. Например има и проучване, при което 81% от 226 активни спортисти - бегачи са се разболявали много по-рядко. 

Други проучвания показват, че тези, които се смятат за активно спортуващи (чрез  предоставен въпросник, който да им помогне да определят това), прекарват един вирус по-леко и по-бързо. 

Физиологично, по-високи нива на имунна клетъчна активност се срещат при жени, които спортуват, включително се забелязват и Т-клетки.  Доказано е, че възрастните хора подобряват ефективността на антителата след имунизация срещу грип или след тренировка в период от 10 месеца при умерен интензитет на активност.  Отбелязано е, че движението в цялото тяло може да помогне за циркулацията на антитела и по този начин да ги направи по-ефективни в борбата с вирусите.

Всички големи ефекти върху изграждането на имунната система, получени от физически упражнения, бяха отбелязани при лица, които извършват умерена физическа активност и за по-дълъг продължителен период от време.  Кумулативният ефект се проявява когато е по-дълъг периодът от време, през който се извършва тази  дейност (в продължение на няколко седмици или месеци), както и на седмица (най-малко пет дни) и продължителността (30-45 минути).  Упражненията с умерена интензивност се определят от Американския колеж по спортна медицина,  например: като се използва ходене, поддържане на бързо темпо от 3 до 4,5 мили в час на равна повърхност, вътре или навън. Също така: 

  • Разходка до работа или магазин;
  • Ходене за удоволствие;
  • Разходка на домашен Любимец; 
  • Ходенето през обедната почивка; 
  • Слизане надолу или изкачване нагоре по стълби; 
  • Бързо ходене или състезателно ходете - по -малко от 5 мили в час. 

При това темпо ще дишате  по-трудно, но няма да останете без дъх.  Трудно би било да се говори без да се вдишва между отделните думи. 

Така че, правите умерени упражнения и след това и по-интензивни. Но, всъщност не, според изследванията на професионални спортували, които участват в маратони, триатлони и други дълготрайни дейности с висока интензивност или които са се занимавали с продължителни тренировки без почивка и възстановяване.  Тези хора показват повишени нива на хормони на стреса, които увеличават риска от заболяване и се отразява отрицателно върху имунитета.  Не, упражнението с висока интензивност е лошо, когато човек е подготвен за него (с начално ниво на кондиция), но трябва да се упражнява с почивка, добро хранене и ако човек вече се чувства зле, да го замени с умерен тип упражнение,  докато не настъпи възстановяване.  Което поставя въпроса, който много трениращи си задават: "Трябва ли да спортувам, когато съм настинал?"

Отговорът зависи от фактори като тежестта на симптомите и колко енергия имате.

Като цяло лекото до умерено упражнение може да помогне в борбата с настинката и да намали продължителността, но винаги бъдете внимателни. Например, ако сте във фитнес зала, при кихане или кашлица покрийте лицето си си с кърпа, но не практикувайте кихането „ръка“, не го правете в ръка, защото след това най-вероятно е  да докосвате фитнес уредите. Избършете оборудването, което използвате, с антибактериални кърпички или почистващи препарати, които обикновено се предлагат за тези цели, избягвайте да докосвате очите или носа си и често мийте ръцете си.  И накрая, останете вкъщи и почивайте, ако имате треска, мускулни болки или студени вълни. Когато не се чувствате добре си вземете няколко дни почивка, това НЯМА да ви навреди или да не ви върне във вашия фитнес режим. 

Правят се все повече изследвания, за да се определи как упражненията могат не само да предпазят тялото ни от обикновена настинка, но и от рак, възпалителни заболявания като артрит и др.  Засега помислете за упражнения като инструмент във вашия „кабинет за превантивна медицина“ за здравословни навици, за да можете да останете в добро здраве и да просперирате.

Коментари

Тази статия все още няма коментари

Остави коментар

Блог

Блог

Упражнения за здрава имунна система

Упражнения за здрава имунна система

Знаем, че има страхотни резултати и ползи за тялото ни, когато тренираме. Знаем, че има страхотни резултати и ползи за тялото ни, когато тренираме. 2021-10-09T13:04:21+03:00 Упражнения за здрава имунна система

<p style="color: #000000; line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Знаем, че има страхотни резултати и ползи за тялото ни, когато тренираме. Има голям ефект, който не се вижда, но е важен и това е засилването на имунната ни система поради умерената физическа активност.&nbsp; Въпреки че механизмът, чрез който това се случва, не е напълно доказан, определено има връзка, както и корелация между засилената тренировка и понижения имунитет (което също е резултат от тренировката).</span></p> <p style="color: #000000; line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;"></span></p> <p style="color: #000000; line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Известният физиолог по физическо натоварване, д -р Дейвид С. Ниман, сътрудник на Американския колеж по спортна медицина, е направил обширни изследвания по темата в лабораторията за човешка ефективност в университета Апалачиан, Северна Каролина.&nbsp; Той събрал резултатите в доклад, публикуван през ноември 2010 г., в който включва данни от неговите проучвания за физическата активност, имунитета и храненето.&nbsp;</span></p> <p style="color: #000000; line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;"></span></p> <p style="color: #000000; line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Според д-р Ниман, към момента на публикуване, всички възрастни хора изкарват от 2 до 4 настинки годишно, а децата от 6 до 10. Разбира се може причината също да се дължи на лоши хигиенни навици (т.е. не закриване на устата при кихане и кашлица, при невъзможност да се измият добре ръцете и т.н.).&nbsp;</span><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Има и други фактори:&nbsp;</span></p> <ul> <li style="color: #000000; line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Да сте в напреднала възраст (не подлежи на контрол)</span></li> <li style="color: #000000; line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Пол (не се контролира)</span></li> <li style="color: #000000; line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;"></span><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Пушене (контролируемо)</span></li> <li style="color: #000000; line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Стрес (контролируем)</span></li> <li style="color: #000000; line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;"></span><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Лоша диета (контролируема)</span></li> <li style="color: #000000; line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Липса на сън (контролируема)</span></li> <li style="color: #000000; line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;"></span><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Заседнал начин на живот (контролируем)</span><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;"></span></li> </ul> <p style="color: #000000; line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Тук са изброени основни причини.&nbsp;</span></p> <p style="color: #000000; line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Но не на последно място е от важно значение физическата активност. Чрез нея може да се намали честото разболяване и/или продължителността?&nbsp;</span></p> <p style="color: #000000; line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">От различни канали за събиране на данни, включително проучвания с мишки и анкети на бегачи на тема заседналия начин на живот и живот с активно спортуване, д-р Ниман и колегите му достигнали до някои интересни резултати.&nbsp; Проучванията показаха, че при трениращите хора 60-90% има по-малко боледуващи от хора със заседнал начин на живот. Например има и проучване, при което 81% от 226 активни спортисти - бегачи са се разболявали много по-рядко.&nbsp;</span></p> <p style="color: #000000; line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Други проучвания показват, че тези, които се смятат за активно спортуващи (чрез&nbsp; предоставен въпросник, който да им помогне да определят това), прекарват един вирус по-леко и по-бързо.&nbsp;</span></p> <p></p> <p style="color: #000000; line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Физиологично, по-високи нива на имунна клетъчна активност се срещат при жени, които спортуват, включително се забелязват и Т-клетки.&nbsp; Доказано е, че възрастните хора подобряват ефективността на антителата след имунизация срещу грип или след тренировка в период от 10 месеца при умерен интензитет на активност.&nbsp; Отбелязано е, че движението в цялото тяло може да помогне за циркулацията на антитела и по този начин да ги направи по-ефективни в борбата с вирусите.</span></p> <p></p> <p style="color: #000000; line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Всички големи ефекти върху изграждането на имунната система, получени от физически упражнения, бяха отбелязани при лица, които извършват умерена физическа активност и за по-дълъг продължителен период от време.&nbsp; Кумулативният ефект се проявява когато е по-дълъг периодът от време, през който се извършва тази&nbsp; дейност (в продължение на няколко седмици или месеци), както и на седмица (най-малко пет дни) и продължителността (30-45 минути).&nbsp; Упражненията с умерена интензивност се определят от Американския колеж по спортна медицина,&nbsp; например: като се използва ходене, поддържане на бързо темпо от 3 до 4,5 мили в час на равна повърхност, вътре или навън. Също така:&nbsp;</span></p> <p style="color: #000000; line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;"></span></p> <ul> <li style="line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;"></span><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Разходка до работа или магазин;</span></li> <li style="line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Ходене за удоволствие;</span></li> <li style="line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;"></span><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Разходка на домашен Любимец;&nbsp;</span></li> <li style="line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Ходенето през обедната почивка;&nbsp;</span></li> <li style="line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;"></span><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Слизане надолу или изкачване нагоре по стълби;&nbsp;</span></li> <li style="line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Бързо ходене или състезателно ходете - по -малко от 5 мили в час.&nbsp;</span><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;"></span></li> </ul> <p style="color: #000000; line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">При това темпо ще дишате&nbsp; по-трудно, но няма да останете без дъх.&nbsp; Трудно би било да се говори без да се вдишва между отделните думи.&nbsp;</span></p> <p style="color: #000000; line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;"></span></p> <p style="color: #000000; line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Така че, правите умерени упражнения и след това и по-интензивни. Но, всъщност не, според изследванията на професионални спортували, които участват в маратони, триатлони и други дълготрайни дейности с висока интензивност или които са се занимавали с продължителни тренировки без почивка и възстановяване.&nbsp; Тези хора показват повишени нива на хормони на стреса, които увеличават риска от заболяване и се отразява отрицателно върху имунитета.&nbsp; Не, упражнението с висока интензивност е лошо, когато човек е подготвен за него (с начално ниво на кондиция), но трябва да се упражнява с почивка, добро хранене и ако човек вече се чувства зле, да го замени с умерен тип упражнение,&nbsp; докато не настъпи възстановяване.&nbsp; Което поставя въпроса, който много трениращи си задават: "Трябва ли да спортувам, когато съм настинал?"</span></p> <p></p> <p style="color: #000000; line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Отговорът зависи от фактори като тежестта на симптомите и колко енергия имате.</span></p> <p style="color: #000000; line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Като цяло лекото до умерено упражнение може да помогне в борбата с настинката и да намали продължителността, но винаги бъдете внимателни. Например, ако сте във фитнес зала, при кихане или кашлица покрийте лицето си си с кърпа, но не практикувайте кихането &bdquo;ръка&ldquo;, не го правете в ръка, защото след това най-вероятно е&nbsp; да докосвате фитнес уредите. Избършете оборудването, което използвате, с антибактериални кърпички или почистващи препарати, които обикновено се предлагат за тези цели, избягвайте да докосвате очите или носа си и често мийте ръцете си.&nbsp; И накрая, останете вкъщи и почивайте, ако имате треска, мускулни болки или студени вълни. Когато не се чувствате добре си вземете няколко дни почивка, това НЯМА да ви навреди или да не ви върне във вашия фитнес режим.&nbsp;</span></p> <p></p> <p style="color: #000000; line-height: 1.38; margin-top: 0pt; margin-bottom: 0pt;"><span style="font-size: 11pt; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Правят се все повече изследвания, за да се определи как упражненията могат не само да предпазят тялото ни от обикновена настинка, но и от рак, възпалителни заболявания като артрит и др.&nbsp; Засега помислете за упражнения като инструмент във вашия &bdquo;кабинет за превантивна медицина&ldquo; за здравословни навици, за да можете да останете в добро здраве и да просперирате.</span></p> <p></p>

Сравнение на продукти
Нашият онлайн магазин използва така наречените „Бисквитки“ Научете повече за нашата политика за поверителност и нашата политика за Бисквитки